Maleisië - 8 december 2015 t/m 14 december 2015

15 december 2015 - Penang, Maleisië

8 DECEMBER 2015, KRABI (THAILAND) - LANGKAWI (MALEISIË) In de ochtend werden we al om 06.45 uur opgehaald door een minivan. Er stond een lange reis voor de deur, we zouden vandaag naar Maleisië reizen. De chauffeur had duidelijk haast waardoor slapen in de minivan niet mogelijk was; met vol gas over het slechte wegdek en ook hard remmen. De eerste overstap was in Trang, naar een andere minivan. Hierin was slapen gelukkig wat makkelijker. We werden naar Satun gebracht in Thailand, waarvandaan we met de boot naar Langkawi, Maleisië zouden varen. We maakten onze laatste Thaise Baht op aan oreo's en chips en ook voor het toilet moest betaald worden; 3 THB om binnen te komen en daarna nog 2 THB per tissue, hilarisch. We haalden onze immigratie stempel in het paspoort en stapten op de boot. In korte tijd vaarden we naar Maleisië, en zo kwam er ook weer nog 1 uurtje tijdsverschil met Nederland bij. In Maleisië moesten we weer een stempel halen om het land in te mogen, het weer is helaas wat minder hier. We namen een taxi die ons naar Cenang bracht, dit is hét plaatsje op Langkawi waar strand, restaurantjes en barren te vinden zijn. Het landschap deed me erg denken aan Indonesië, dezelfde soorten bergen en rijstvelden. Ook de teksten op de borden langs de weg leken erg op het Indonesisch; sommigen zijn zelfs identiek aan deze taal. We werden afgezet bij ons guesthouse en zaten toch op een kwartiertje van Cenang af. In de avond gingen we het stadje in wat redelijk verwesterd is qua restaurantjes, gebouwen en winkels. We aten pizza en kwamen in contact met verkopers op straat voor trips. Twee Maleisiërs waren helemaal grappig en gestoord dus we besloten de volgende dag met hen mee te gaan voor een citytour over Langkawi. We liepen nog wat door het stadje en doken daarna in onze lakenzak; we hadden namelijk wat mieren gespot in bed... 9 DECEMBER 2015, LANGKAWI Om 10 uur kwam Ali, waarbij we de trip geboekt hadden, ons ophalen voor de Langkawi citytour. Het kleine witte autootje met de hippie erin maakte ons al gelijk aan het lachen. Tarzan was ook mee, ofja, zo noemden wij hem. Ze brachten ons naar een groot park wat er modern en westers uitzag. Het deed me een beetje denken aan van die outletcentra die we in Nederland ook hebben. In dit park zaten verschillende winkels, restaurantjes en ook een kabelbaan waar we eigenlijk voor kwamen. Kabelbaan, zo kan je het eigenlijk niet noemen, het was een skilift. Het was helaas erg druk dus Ali besloot de route van de citytour aan te passen en later terug te gaan naar de kabelbaan. We reden naar een strand, een prachtig strand waarvandaan je ook Thailand kon zien liggen. Het water was heerlijk, we maakten wat foto's en zagen ook nog mensen met kleren zwemmen. Daarna bezochten we een waterval waar Mignon voor het eerst aapjes zag. De waterval was prachtig, het water was ijskoud maar heerlijk verkoelend. Na het bezoek aan de waterval gingen we weer terug naar de kabelbaan. We aten wat in het park (gratis weer, tja ze letten totaal niet op dus toen maar weggegaan zonder te betalen) en haalden tickets. Omdat we pas later op de dag terug konden komen, gingen we eerst naar "Ali's naked beach", zoals hij zijn favoriete strand al de hele dag noemde. We parkeerden langs de weg en liepen door een bos en over rotsen naar een klein stukje strand toe. Daar vonden we eerst een dode slang die waarschijnlijk vanuit Thailand was aangespoeld. Maar gelukkig hadden we Tarzan mee die de slang in het bos verstopte. We namen een duik, toen ik krabben op de rotsen zag was ik al snel het water uit. En Ali, met z'n naaktstrand, die ging zelf niet eens zwemmen. In het bos was ook nog koud water wat vanuit de bergen kwam. Het was tijd om weer terug te gaan naar de kabelbaan. We stonden in de rij waar ze de karretjes met 6 mensen vulden en omdat wij maar met z'n 2en waren, mochten we steeds in elke rij een flink stuk overslaan. De eerste keer in een skilift! Het was enorm hoog maar met een prachtig uitzicht. Bij de eerste stop maakten we foto's en daarna gingen we weer in de skilift om naar het hoogste punt te gaan. Het uitzicht was geweldig, verschillende eilanden, veel natuur, onbeschrijflijk eigenlijk. Ali en Tarzan brachten ons terug naar ons hostel en we spraken wat af voor de avond. Ali haalde ons in de avond weer op om wat te drinken bij hem thuis. We hadden alcohol gehaald in een supermarkt, goedkoop hier. Het was bijzonder om bij locals over de vloer te komen. Ze hadden wel chicchacs thuis, een kakkerlak en een gat in plaats van wc, het duurde dan ook een half uur voor Mignon klaar was want die trok gewoon heel d'r broek uit als ze moest plassen. Rond middernacht vertrokken we, eerst langs het strand, vuurshow gekeken en daarna naar een bar met live muziek en dj. Het was een leuke avond waarna Tarzan ons weer veilig thuis bracht en ik om half 6 in slaap viel... We hadden een superleuke dag gehad en Langkawi beviel ons wel! 10 DECEMBER 2015, LANGKAWI Vandaag hadden we besloten om uit te slapen, dat duurde uiteindelijk zo tot half 2. Daarna pakten we onze spullen en vertrokken we naar Cenang strand. Een prachtig strand met veel watersport en... Kwallen in de zee! Dat was minder... We genoten van de zon en bleven tot zonsondergang. Met een zuur gezicht at ik vieze rijst en we besloten om 's avonds op het strand te gaan kijken en op zoek te gaan naar een barretje. Helaas was er niets te beleven dus we besloten door te lopen naar de bar van de avond ervoor. We liepen nog verkeerd waardoor we uiteindelijk zo'n 5 kilometer gelopen hebben om naar een bar te gaan, dat zou je in Nederland dus nooit doen... De muziek was goed deze avond, dezelfde band, goede dj's en we lachten ons helemaal kapot om een gast die ontzettend debiel danste en hartstikke bezopen was. Uiteindelijk werd ie er ook nog uitgezet door de security en hij wist ook niet meer waar die nou eigenlijk sliep. Met honger na het stappen liepen we naar een supermarkt waar de muziek niet normaal hard stond, je kon elkaar niet eens verstaan en dat midden in de nacht... Dat kan hier gewoon allemaal. We namen een taxi terug, hadden geen zin meer om die 5 kilometer ook weer terug te lopen. In de lobby zat nog een kikker voor de deur en vonden we 2 kakkerlakken... 11 DECEMBER 2015, LANGKAWI Vandaag besloten we wat eerder naar het strand te gaan dan de dag ervoor. Het was ook wat drukker op het strand vandaag en de kwallen waren ook weer in de zee. We boften trouwens met het weer, hopelijk kunnen we ook van het zonnetje genieten op onze volgende bestemming! In de avond zijn we naar een shoppingmall in Cenang gegaan die veel kleiner bleek te zijn dan we dachten... We namen afscheid van Ali en door het stappen van de laatste avonden hadden we moeite om in slaap te komen... 12 DECEMBER 2015, LANGKAWI - PENANG Om 9 uur werden we bij het hostel opgehaald voor de reis naar onze volgende bestemming; Penang. Toen ik m'n spullen inpakte kwam er nog even een dikke kakkerlak om de hoek kijken, nice! We werden naar de pier gebracht en toen we eenmaal op de boot zaten vielen we al snel in slaap. Ongeveer 3 uur later kwamen we aan in de haven van Penang. Aan de gebouwen zag ik al meteen dat hier veel Chinezen zouden zitten, de hoge gebouwen tegen de hoge bergen aan deden me een beetje denken aan Hong Kong, maar dan een mini-versie natuurlijk. We lieten ons naar de wijk Little India brengen, dat zou dé wijk van Penang moeten zijn. We realiseerden ons dat we van een verwesterd eiland kwamen en nu een kleine cultuurshock hadden omdat Penang weer erg Aziatisch eruit ziet. We besloten om even bij te komen met een ijskoffie (inmiddels toch wel ons favoriete drankje op reis) en te googlen naar een slaapplaats. We hadden er eentje gevonden die er goed uitzag, dus Google Maps aan, backpack op en lopen maar, er was nog 1 kamer beschikbaar. Helaas waren we net te laat voor dit pas gerenoveerde hostel. Een medewerker hiervan wist wel een andere slaapplek voor ons en bracht ons erheen. Het was een beetje een rare plek, geen WiFi ook, dus we besloten om maar 1 nacht te blijven en dan de nacht erna te verkassen naar het hostel van onze eerste keuze. Al dat inpakken steeds zijn we inmiddels al echte professionals in! We hielden een verlate siësta en om 21.00 uur liepen we naar Little India en Chinatown om de buurt te verkennen en wat te eten. Daarna liepen we door de regen naar een bar om een drankje te doen. Verder was het een beetje doods in deze straat, er was een mooie club met leuke muziek, maar niemand binnen. Op aanraden van een barman liepen we wat verder de straat uit. Hier kwamen we wat barretjes tegen en een club, maar hier stond: no slippers, no shorts... En als backpacker ga je natuurlijk niet op stap met hakken en een jurkje! We mochten er uiteindelijk wel in maar omdat het al wat later was en we entree moesten betalen, besloten we om een avondje in deze club tegoed te houden voor een andere avond... 13 DECEMBER 2015, PENANG In de ochtend verkasten we naar het andere hostel, onze kamer was nog niet klaar dus we lieten de spullen staan en op aanraden van de eigenaresse van het hostel stapten we op de hop-on-hop-off bus. We reden langs de verschillende stranden en kwamen er al snel achter dat wanneer je ergens uitstapte, je zo 3 kwartier stond te wachten tot de bus je weer kwam ophalen. Maar; in korte tijd hebben we wel veel van het eiland gezien. We belandden in een shopping mall waar ik bruin brood met brie kocht, helemaal lekker. Als een ontzettend gelukkig mens heb ik dat voor de mall opgegeten, net een zwerver. We hadden nog meer plannen met de bus, maar het was al aan de late kant dus we besloten terug te gaan naar het hostel en deze plannen uit te stellen tot de volgende dag. Onderweg kochten we alvast tickets voor de reis naar onze volgende bestemming. Het hostel was inderdaad duidelijk net gerenoveerd en erg schoon. Toen we 's avonds in bed wilden duiken, kwamen we erachter dat de constructie van het bed niet helemaal in orde is en daardoor sliepen we die nacht op de grond... Want in je pyjama naar beneden lopen waar iedereen aan de bar zit, is geen porem natuurlijk! 14 DECEMBER 2015, PENANG In de ochtend gingen we vroeg uit bed om met de bus naar Penang Hill te gaan. Toen we uitstapten bij de halte bleken we niet de enige te zijn! In de rij voor een kaartje dan maar. Ik probeerde die man nog wijs te maken dat we locals waren zodat we minder voor een kaartje hoefden te betalen, maar hij trapte er helaas niet in. Met het ticket gingen we in de rij staan, of beter gezegd; menigte. Het was gewoon duwen en degene die het hardste duwde was het snelst bij de monorail. Na ongeveer 1 uur wachten zaten we in het treintje om naar boven te gaan. Dat ging nog best snel en steil voor zo'n treintje. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over Penang, de stad Georgetown, de stranden, bergen en de pier. We besloten van het viewpoint te genieten met een koffie erbij. Toen we eenmaal beneden kwamen, was het later dan we verwacht hadden. We stelden onze plannen om naar het strand te gaan uit tot de volgende dag. In de avond dronken we cocktails en daarna zetten we koers richting de club waar entree voor betaald moest worden. En, we boften, want vandaag hoefde er niets betaald te worden! Er was een goede coverband, de mojito was op en door daar 'n beetje over te zeuren kregen we de tax terug en ook nog 'n gratis drankje! Echt backpackersstijl :) Ik deed wat verzoekjes bij de band, we dansten op de muziek van de dj en maakten lol met Engelsen. Zo mocht je bijvoorbeeld niet met glas boven een bepaald gebied komen en het is leuk om dan expres nét toch op die vloer te gaan staan. Om 3 uur gingen de lichten aan en zijn we veilig thuisgebracht door die Engelsen die daar zo'n 4 kilometer voor omgelopen hebben...

1. Ma:
    15 december 2015
    De verhalen worden steeds leuker.we zijn weer op de hoogte van jullie avontuur.
  2. Ma:
    15 december 2015
    De verhalen worden steeds leuker.We zijn weer op de hoogte van jullie avontuur.Het ongedierte is minder maar dat neem je maar op de koop toe.Veel plezier weer gr ma.
  3. Pa:
    15 december 2015
    Fijn dat jullie ervan kunnen genieten. Je bent in een andere cultuur houd je wel aan de regels, ze zijn er niet voor niets.