Australië - 18 januari 2016 t/m 25 januari 2016

25 januari 2016 - Cairns, Australië

18 JANUARI 2016, RAINBOW BEACH - FRASER ISLAND
Om 5 uur ging de wekker, we moesten namelijk om 6 uur ontbijten, backpacks afgeven en daarna zouden we vertrekken naar Fraser Island. Gids Brett stond om 7 uur klaar om nog een briefing te geven waarbij hij de nadruk legde op het Engels spreken in de auto zodat iedereen altijd iedereen kan begrijpen. Toen we allemaal in de jeeps zaten, gingen we op pad. Met Brett aan het stuur reden we voorop. We hadden goede muziek op van één van de Duitsers en de sfeer in de auto was goed. Na een half uurtje rijden gingen we met de auto's op een pondje om de oversteek te maken richting Fraser. Het uitzicht was al prachtig, na een kwartiertje arriveerden we op het eiland en gingen we met de jeeps het strand op. Aan de ene kant zagen we de zee en aan de andere kant prachtige natuur, echt genieten was het en het eiland was veeeeeel groter dan ik dacht. We zagen ook al dingo's en zelfs een puppy en een aangespoelde slang. De eerste stop die we maakten, was bij Lake McKenzie, een prachtig zoet water meer waarvan het  water en zand goed zouden zijn voor je huid en haren, dus ik heb even m'n voeten gescrubd. Helaas was het weer niet zo zonnig waardoor je op de foto's het verschil in de kleuren van het water niet goed kon zien, maar het meer was ontzettend mooi. Na deze stop reden we door naar een rainforest. Hier maakten we een wandeling waar we een heilige boom en heilig water zagen. Toen we terug kwamen, had Brett de lunch klaar en aten we wraps met van alles erin, sommige mensen propten er letterlijk alles in, waardoor we met de 2e ronde geen kaas meer hadden, dat kan natuurlijk niet als Nederlanders!
Na de lunch stapten we weer in de jeeps en reden we door naar het Maheno Shipwreck, dit schip was nog sneller dan de Titanic, vertelde Brett. Na het maken van foto's reden we terug naar het kamp waarvandaan we een wandeling maakten naar de zandduinen. We klommen steeds hoger en vanuit hier hadden we een prachtig uitzicht over de duinen en de zee. Het sandboarden leek me niks, het was mega steil en ik zag mezelf er alweer vanaf vallen, dat gebeurde ook bij een paar anderen. Toen de zon bijna onderging, liepen we terug naar het kamp. Iedereen maakte zich klaar voor de avond en we aten van de barbecue. We haalden onze goon tevoorschijn en zo hard de Duitsers in de auto geroepen hadden dat we drankspelletjes zouden gaan doen, zo hard negeerden ze ons eigenlijk door alleen maar Duits met elkaar te praten aan één tafel. Uiteindelijk kwamen we bij Tom en Carola terecht, een stel uit Brabant waar we de rest van de avond mee gekletst hebben. Mignon schrok zich nog zo kapot van een raar beest waardoor ze van de bank viel naar achteren en Brett was zo bezopen dat het eigenlijk vrij onduidelijk was hoe laat we de volgende ochtend moesten opstaan... Het was een gezellige avond, maar anders dan dat we ons van te voren hadden voorgesteld. Onze eerste indruk over de groep was toch goed, de groep was ook te groot om één groep te vormen en wij waren te erg verwend met de groep uit Noosa... We doken onze tent in, ja weer een tent, de matjes waren deze keer wel beter.
19 JANUARI 2016, FRASER ISLAND
In de ochtend waren we al vroeg wakker omdat het heet was in de tent, we hoorden ook al mensen praten dus om half 7 stonden we alweer voor de tent. Na het ontbijt gingen we de jeeps weer in en reden we naar de Champagne Pools. Vanwege de naam hadden we hier veel van verwacht, maar wat we zagen waren rotsen voor de zee, waar het water voor kwam waardoor er 2 kleine baden waren. Vanaf de route erheen hadden we wel een prachtig uitzicht over de zee en de kliffen. Er zaten best wel grote vissen in dus ik was er alweer zo klaar mee. We reden door naar Indian Head, een uitzichtpunt met een prachtige view over een deel van Fraser Island. De klim omhoog was zwaar met veel rotsen en hellingen, maar als je eenmaal boven op de klif stond, was het deze klim echt waard. Na deze stops gingen we terug richting het kamp om weer te lunchen; wraps! Deze keer was iedereen zo gulzig dat we met de tweede ronde alleen nog een wrap hadden met ham en tomaat. Na de lunch bezochten we Eli Creek. Dit is een meer op het strand, tegen de natuur aan waar je door de stroming van de ene naar de andere kant jezelf kon laten drijven. Het was een prachtige omgeving en we bleven hier dan ook een paar uurtjes. Nadat ik een dutje had gedaan, maakte Mignon me wakker omdat we weer zouden vertrekken terug richting het kamp.
We aten spaghetti en vandaag moesten we onze goon op drinken. We waren niet echt in de mood voor een drankspel, Tom en Carola leerden ons een ander spel. In het begin was het best ingewikkeld maar na een paar potjes hadden we het door en ik won dan ook! We kletsten nog wat met één van de Duitsers, die ons wel begreep en ook vond dat de rest gewoon Engels moest praten, want dat deden ze die dag in de auto dus niet en rond 23.00 uur gingen we naar de tent voor de laatste nacht op Fraser Island.
20 JANUARI 2016, FRASER ISLAND - RAINBOW BEACH
Brett maakte ons al om half 6 wakker pfffff. We ontbeten, ruimden de tenten uit en gingen daarna met de jeeps naar Lake Wabby. De jeeps werden geparkeerd op het strand en vanaf daar liepen we in 3 kwartier naar het meer. Het was best een zware wandeling, constant door het zand, trappen op en uiteindelijk ook nog door de zandduinen. Vanaf bovenaan de zandduinen hadden we een uitzicht over het meer, nog een keer naar beneden rennen en we konden zwemmen. Er zaten veel kleine visjes die volgens Brett als dr Fish zouden werken, ze kwamen wel, maar deden niets. Ik zag ook nog 2 enorm grote vissen waardoor ik niet ver het meer in durfde. Toen ik bijna lag te slapen, moesten we alweer vertrekken voor de wandeling terug. En nu moesten we die duin weer op, en daarna weer door het zand terug. We zagen nog een meeeega spin in een enorm web en hij had een sprinkhaan vast... Die wil je echt niet in je tent vinden! Toen we terug kwamen op het strand aten we weer eens wraps en daarna stapten we de jeeps in, we reden naar het pondje en waren weer terug in de bewoonde wereld.
Toen we aankwamen bij het hostel checkten we in, we deelden een kamer met de 2 Amsterdammers. Wij wisten het nog niet, maar er was ook een klein zwembadje bij het hostel. We koelden hier af en raakten aan de praat met de Engelsen van de trip die dachten dat wij eigenlijk Duits waren en daardoor geen contact met ons gezocht hadden. Wat we hebben geleerd is dat we in een groep misschien brutaler moeten zijn om aansluiting te vinden en als het bij het ene groepje niet werkt, we gewoon naar de volgende moeten stappen. Met Tom en Carola gingen we ergens eten en in de avond hebben we nog gekaart. Het was mijn dag niet, flink verloren! We waren kapot en tegen middernacht lagen we dan ook in bed na een vermoeiende trip, met een minder leuke groep, maar adembenemende natuur!
21 JANUARI 2016, RAINBOW BEACH + NACHTBUS NAAR AIRLIE BEACH
We waren net op tijd wakker voor het gratis ontbijt waarna we onze spullen moesten pakken. Dit was een beetje ingewikkeld want we moesten al een tas pakken voor de volgende trip op een boot naar Whitsundays en we moesten een tas hebben voor in de bus en de rest moest in de backpack. Nadat we alles gepakt hadden, checkten we uit en haalden we alvast goon voor op de boot. We zouden een ontzettend lange reis voor de boeg hebben naar Airlie Beach, waar we de volgende ochtend zouden aankomen en 30 minuten hebben om de boot te halen voor onze trip, geen tijd meer om goon te halen dus! Om 13.45 uur stapten we op de bus naar Hervey Bay, de 2 Amsterdammers zaten ook weer bij ons in de bus en zagen nog erger tegen de lange reis op dan wij. Na 2 uur rijden kwamen we aan in Hervey Bay waar we onze tassen in een office afgooiden. We aten alvast voor de avond en keken wat rond in winkels. Om 17.40 uur vertrok de bus naar Airlie Beach, een rit van 14 uur voor de boeg.
We probeerden te slapen, luisterden muziek, aten appels... Maar dat slapen in die bussen blijft een drama. Bij de stop lachten we met de Amsterdammers, we kwamen weer een Nederlands stelletje tegen wat we al 2 keer eerder zijn tegengekomen en daar zit je dan, de hele nacht in de bus, of op de weg bij een stop... Tegen de ochtend vroeg ik aan de chauffeur waar de stop precies was omdat wij de boot moesten halen. Hij zei dat we zouden stoppen bij een pier waarvandaan alle boten zouden vertrekken...
22 JANUARI 2016, AIRLIE BEACH - WHITSUNDAYS
Nou, om 07.30 uur kwamen we de bus uit, we zagen wel boten, maar toen ik binnen informeerde waar onze boot, Apollo, vertrok, bleek dat we helemaal aan de andere kant van Airlie Beach moesten zijn. Met de Amsterdammers namen we een taxi naar hun hostel, we zouden hier onze bagage kunnen afgooien voor 6 dollar terwijl het bij de pier 20 dollar zou kosten. Gehaast gooiden we onze backpacks af, namen we afscheid van Bart en Jordy en lieten we ons door de taxi naar de pier brengen. Toen we daar aankwamen raakten we al snel aan de praat met een Engels stelletje wat op dezelfde boot zou gaan als wij. Er kwam ook nog een groep met 7 Nederlanders aan en andere Engelsen. Na een tijdje kwamen er medewerkers van de boot aan, we moesten papierwerk invullen en kregen een wetsuit. Nadat alles geregeld was, vertrokken we met de groep naar de boot. Er waren 3 mannen aanwezig als crew, waaronder ook 1 duikinstructeur. Aangezien ik bang ben voor vissen, had ik al besloten om niet te gaan duiken. Snorkelen zou voor mij al een hele overwinning zijn! Ze gaven ons informatie over de boot, de trip en lieten ons de bedden zien. We sliepen met zijn allen beneden, wij kregen een bed in de keuken toegewezen.
Na al deze uitleg gingen we lunchen, met z'n allen in een rijtje moesten we via de achterkant van de boot naar beneden, daar kregen we eten en met het bord gingen we het dek weer op. Het eten was heerlijk! Daarna weer hetzelfde riedeltje om de afwas te doen... We genoten van het uitzicht, de zeilen gingen uit, we zagen dolfijnen en maakten onze eerste stop in de Whitsundays bij een baai waar Finding Nemo is opgenomen. We moesten de wetsuit aandoen vanwege kwallen en werden met een klein bootje in groepjes op het strand afgezet. Het water was ontzettend helder en ik zag dan ook al meteen best grote blauwe vissen. Met het pakkie aan wilde ik het wel proberen, ik voelde me een stuk veiliger daar in. Met flippers aan en duikbril op ging ik de zee in, en hoewel ik altijd geleerd heb dat vissen van je weggaan, kwamen deze wel erg dichtbij. Een paar mensen zeiden dat ik spijt zou krijgen als ik niet zou gaan snorkelen, dus, ik heb het gedaan! Best ver ook, veel vissen gezien, koraal, verschillende soorten vissen, het was prachtig! Na het snorkelen werden we weer opgehaald door het bootje waarna we verder zeilden richting Whitehaven Beach. Onderweg genoten we van de verschillende kleuren van de lucht door de zonsondergang. Eenmaal op de bestemming aangekomen, kregen we diner en maakten we ons klaar voor de avond (en douchen op zo'n boot was al een beleving opzich). We kletsten wat met de rest, dronken goon en uiteindelijk organiseerde de crew een spel waarbij iedereen zichzelf moest voorstellen. Het was inmiddels donker en daar lagen we dan, voor Whitehaven Beach, muziek, drankje erbij... Wat een ervaring!
23 JANUARI 2016, WHITSUNDAYS
Rond half 7 werden we wakker omdat  de chefkok al bezig was in de keuken met het ontbijt. Op het dek aten we het ontbijt op en als de eerste groep werden we in het bootje naar Whitehaven Beach gebracht, in de wetsuits weer. Het was een prachtig strand, wit zand, helderblauw water, een palmboom... De crew kwam over om foto's te maken en iemand had een frisbee mee, als ik hem gooide kwam die terug net als een boomerang... Met het bootje gingen we weer terug naar de boot en vaarden we verder naar een ander punt. We werden met het bootje in het water afgezet en we werden gewaarschuwd voor pijlstaartroggen, brrr! Dus snel het strand opgelopen, waar we wachten op de crew voor een bushwalk. We hadden al aardig wat horzels gezien maar deze bushwalk spande de kroon! Constant die horzels op je en ik was ook al een paar keer gestoken, maar, de bushwalk was het waard. Een van de prachtigste uitzichten die ik ooit heb gezien over witte stranden, groene natuur en verschillende kleuren water. We liepen een andere route terug en kwamen toen uit bij Tongue Bay. Toen we terug waren op de boot kregen we lunch waarna we verder zeilden naar een volgende baai om te gaan snorkelen. Ondertussen was ik in slaap gevallen en later hoorde ik van Mignon dat ik met geen mogelijkheid wakker te krijgen was. Toen ik uit mezelf wakker werd duurde het even voor ik me realiseerde waar ik was; iedereen was al snorkelen. Iemand van de crew zei dat ie me niet wilde wakker maken en toen ik m'n wetsuit weer aan had heeft ie me afgegooid bij de rest van de groep om te gaan snorkelen. Ik zag al meteen een schildpad, wauwww! Na het zien van veel verschillende vissen, veel zout gehapt te hebben en zout in de ogen, ging ik teug naar de boot.
We zeilden verder en genoten opnieuw van de zonsondergang in een baai waar we hadden aangelegd voor de avond. Ook zagen we de maan tegelijk opkomen, prachtig! De golven waren hier hoger waardoor er wat sla van het bord in de zee waaide en ook douchen was moeilijker dan de avond ervoor. Met 2 Canadezen speelden we een drankspelletje, onze goon moest nog op. Iedereen ging deze avond vroeg naar bed, wij volgden wat later. Op het dek zagen we nog grote vissen omdat iemand met een lamp in het water scheen, eentje leek zelfs een beetje op een haai!
24 JANUARI 2016, WHITSUNDAYS - CAIRNS
In de ochtend waren we weer vroeg uit de veren voor het ontbijt. Na het ontbijt zeilden we verder naar onze laatste stop in de Whitsundays. Hier zaten ook pijlstaartroggen en verderop haaien, dus met deze informatie besloot ik om niet te gaan snorkelen. Er zaten veel schildpadden rond de boot waar ik prachtige foto's van heb kunnen maken. We kregen nog lunch en zeilden terug naar Airlie Beach met enorm hoge golven. We pakten onze spullen, gaven de crew en de trip op papier een dikke 10 en bedankten hen voor alles. Wat hadden we veel gezien deze dagen en genoten. Eenmaal terug aan de pier namen we een taxi naar het hostel waar onze bagage stond. We mochten hier gebruik maken van de douches en daarna liepen we door Airlie, we waren gesloopt. We aten voor de avond, met een drankje erbij. We zagen nog wat mensen van de boot die in de avond afterparty zouden hebben. Helaas konden wij hier niet bij zijn, wij zaten om 20.40 uur alweer in de nachtbus op weg naar Cairns, onze laatste bestemming in Australië waar we weinig van zouden zien, op de planning staat namelijk om te gaan snorkelen bij het Great Barrier Reef...
25 JANUARI 2016, CAIRNS + TRIP GREAT BARRIER REEF
Om 05.30 uur kwamen we aan in Cairns, gekke bustijden ook altijd, sta je daar weer midden in de nacht in het donker, geen idee welke kant je op moet. We vroegen het aan een taxi chauffeur en die stuurde ons dus naar het verkeerde hostel. Daar werden we naar een ander hostel gestuurd waar we een dutje deden op de bank tot de receptie open ging. En toen bleek dat we helemaal nergens op de lijst stonden. Gelukkig waren er nog wel bedden vrij, maar pas vanaf later. We maakten ons klaar voor onze trip en lieten de backpacks achter in het hostel. Eenmaal aangekomen bij de pier stonden er al meer mensen te wachten voor de dagtrip naar Great Barrier Reef. We gingen de boot op en na ongeveer 2,5 uur varen kwamen we bij de eerste stop aan. We gingen snorkelen midden op zee. We zagen veel vissen, koraal en ook nog een schildpad! De golven waren ontzettend ruig maar het water was wel minder troebel dan bij het snorkelen op Whitsundays. Toen we terugkwamen op de boot kregen we lunch en we gingen verder naar de volgende stop. Dit was vlak voor een klein schattig eilandje. Toen we naar dit eiland gingen zwemmen hebben we gewoon een haai gezien! Maar een paar meter onder ons en hij was ongeveer 1 meter groot! Wat bijzonder om onze laatste dag in Australië zo af te sluiten. We vinden het alleen nog steeds jammer dat we geen koala's hebben kunnen zien. Eenmaal terug op de boot vertrokken we weer terug naar Cairns. Bij een office checkten we in voor onze vluchten en we kwamen erachter dat we langer konden slapen dan we dachten, yay! Via het hostel konden we goedkoop aan een avondmaaltijd komen en daarna pakten we onze spullen in. Ondanks dat we kapot waren konden we maar moeilijk in slaap komen... Onze tijd in Australië is voorbij gevlogen, op naar Nieuw-Zeeland, waar we zoveel goede dingen over gehoord hebben, helaas zit de reis er ook alweer bijna op...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ma:
    31 januari 2016
    Wat een leuk reisverhaal weer,veel beleefd en gezien.en goed dat je gesnorkeld hebt.deze reis is om nooit meer te vergeten,mooie herinneringen straks.maar nu nog lekker genieten in new zeeland.veel plezier nog.