Australië - 9 januari 2016 t/m 17 januari 2016

20 januari 2016 - Rainbow Beach, Australië

9 JANUARI 2016, BYRON BAY
Deze ochtend stonden we wat vroeger op om ook wat eerder op het strand te zijn. Hier lagen we tot 15.00 uur waarna we ons naar het zwembad verplaatsten waar we deze keer wel een duik namen, heerlijk! Voor de avond stond chili con carne op het programma (wat best te eten bleek te zijn)... Vergi, het meisje van het stel wat we ook in Thailand ontmoet hadden, was vanavond om 00.00 uur jarig, ter ere hiervan waren zij en haar vriend wel in voor een feestje! Na gezellig wat gedronken te hebben in het tuintje met wat drankspellen, vertrokken we naar dezelfde club als die van 2 avonden terug. Bijna de hele dorm was hier, wat betekende dat we 's nachts niet zachtjes zouden hoeven doen bij thuiskomst. We feesten en dronken op Vergi's verjaardag... Uiteindelijk waren we nog met hen alleen over en wilden we naar een andere bar gaan, maar daar moest 10 dollar entree betaald worden, en wij hadden net voor 10 dollar een kebab gegeten... We besloten richting het hostel te lopen, maakten onderweg nog een stop voor koffie en meer eten. In onze dorm konden we lekker luidruchtig doen en dat deed een andere gast uit Zweden ook nog toen die thuis kwam, die praatte deze avond in z'n slaap en een andere snurkte...
10 JANUARI 2016, BYRON BAY
We zetten onze vakantiebeleving voort en vertrokken in de ochtend naar... Het strand! Lekker gezwommen tussen de hoge golven, dit is trouwens wel de eerste bestemming in Australië waar de golven op een hoogte zijn dat je er toch nog voorbij kan komen zonder dat je bikinibroek op je enkels hangt en, waar je dus gewoon kan zwemmen! We gingen op tijd terug want in het hostel zou er een pool party zijn, er zaten welgeteld 3 mensen in het zwembad en de muziek was erg slecht. We gingen terug naar de dorm, deden kaartspelletjes en douchten. Als avondeten kregen we bbq, worsten, brood en sla en omdat alle leuke mensen morgen weg zouden gaan, besloten we kaartspelletjes te doen in de tuin met goon erbij. We maakten grapjes erover dat de verliezer in z'n eentje naar een bar moest...
Uiteindelijk raakten Mignon en ik toch zo in de stemming om te gaan stappen, dat we besloten om dat dan maar te doen. Dus wij helemaal opgetut, bleek alles al dicht te zijn. We kwamen nog wel een leuk stel tegen uit de Gold Coast waar we mee gepraat hebben en daarna hebben we maar een kebab gehaald en nog wat gedronken in de tuin van onze dorm. En, er zat weer een kakkerlak in de badkamer, maar niet zo'n grote deze keer, gelukkig.
11 JANUARI 2016, BYRON BAY
In de ochtend moesten we uitchecken omdat we 1 nacht bijgeboekt hebben en van kamer moesten veranderen. We checkten uit en vertrokken voor de laatste keer naar het strand. We wilden zonsondergang gaan kijken bij het Light House, een vuurtoren aan het strand van Byron maar toen we terugkwamen bleek dat het hostel mijn kluisje had open gebroken en alle waardevolle spullen gewoon in een vuilniszak bij de receptie had gezet. Ze hadden ook mijn slotje opengemaakt, belachelijk. Uiteindelijk kreeg ik geld voor een nieuw slotje. Het was nu al wat later en ook nog steeds erg warm, dus we besloten dan maar om in de avond wat vroeger naar bed te gaan en 's nachts vroeg uit bed te gaan om de zonsopgang te gaan kijken.
In de avond liepen we het stadje in, we luisterden naar muzikanten op straat en maakten foto's aan zee. We dronken onze laatste goon op in het tuintje en ondanks dat de nieuwe meiden uit Zweden in de dorm aardig waren, voelden we dat het tijd was om Byron te verlaten. We zijn precies op het juiste moment, met de juiste mensen op een geweldige bestemming geweest. "Nieuwe" mensen konden hier niet meer aan tippen... We gingen naar bed en zetten de wekker om half 4.
12 JANUARI 2016, BYRON BAY - BRISBANE
Auuu dat deed toch wel even pijn, zo vroeg de wekker... Midden in de nacht, in het pikkedonker vertrokken we naar het Light House. Het begin van de weg was redelijk goed verlicht, daarna moesten we een smal pad op en daarna via een autoweg de berg op. We zagen ook nog een kangaroo vlak voor ons wegschieten in het donker, supergaaf! Na ongeveer 45 minuten kwamen we boven aan, als eerste! We moesten ongeveer nog 1 uur wachten tot de zon op zou komen. We hadden het warm gekregen van de wandeling maar na een tijdje werd het ontzettend koud vanwege de wind. Langzaamaan werd het wat lichter en kwamen er meerdere mensen naar boven. De zon kwam op en we zagen ook nog dolfijnen. Toen de zon op was besloten we om snel terug te lopen om nog even te kunnen slapen voor het uitchecken.
Na het uitchecken in Byron begon het volgende avontuur; we moesten gaan liften naar Brisbane. We liepen het stadje een stukje uit en met een bordje met onze bestemming erop wilden we langs de weg gaan staan toen er al gelijk een man kwam aanlopen die ons wel op de snelweg wilde afzetten. Dit was volgens hem de beste oplossing om met iemand mee te kunnen rijden die meteen naar Brisbane zou rijden (want het is toch ongeveer 130 km). Het was een aardige man die ons in de buurt van Mullumbimby (dat dorpje wat ik al eerder noemde maar waar ik nu wél de naam van onthouden heb) aan de snelweg afzette. Na ongeveer 15 minuten stopte er een Engelse jongen die naar Brisbane ging. Hij was ontzettend aardig, we hebben enorm met hem kunnen lachen en hij heeft ons zelfs nog een tourtje door de stad gegeven voordat hij ons afzette bij het busstation. Via hem kwamen we er ook achter dat er 1 uur tijdsverschil zit tussen New South Wales en Queensland, onze iPhones hadden dit gewoon bijgezet en vorige keer toen we in Brisbane waren, wisten we dit dus niet eens... We zaten een paar uur op het station, in Byron hadden we een meisje ontmoet die 100 keer had aangeboden dat we mochten komen slapen maar zij nam niet op. We wilden eigenlijk op het station gaan slapen maar de houten banken bleken toch wel erg hard te zijn. We waren moe van het vroege opstaan voor de zonsopgang en besloten om toch maar een hostel te boeken. Toen we hier aankwamen hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan eten, douchen en slapen. De volgende dag zouden al onze trips beginnen met lange, drukke dagen en ook weer nachtbussen...
13 JANUARI 2016, BRISBANE - NOOSA
Al vroeg checkten we uit zodat we op tijd zouden zijn voor de bus naar Noosa. We zaten ongeveer 3 uur in de bus naar het busstation van Noosa. Toen we hier aankwamen, bleek de bus die naar het bushcamp van onze trip zou gaan, helaas vol te zijn, dus Allan, die er uitzag als de sheriff van het kamp, zou ons een paar uur later op komen halen. We maakten van deze tijd gebruik door alvast boodschappen te doen voor de komende 3 dagen, ervan uitgaande dat we geen koelkast zouden hebben, we zouden namelijk gaan kamperen. Dus we kochten onder andere appels, wortels, bananen, soep, brood en natuurlijk: goon! Rond 15.30 uur kwam Allan ons ophalen en bracht hij ons naar het bushcamp waar hij ons een rondleiding gaf. De eerste nacht zouden we in een "dorm" slapen en de andere 2 nachten in een tent. Nou, deze "dorm" was gewoon een grotere tent met wat hout en doeken erin als bed. Bij de rivier leerden we de anderen kennen en ook in de avond met een drankje en kaartspelletje was het erg gezellig. Het avondeten was niet zo'n succes, we hadden dus soep gekocht, dit bleek dikke drap te zijn. Toen we hem al op hadden kwamen we er even later achter dat je eigenlijk 1 liter water moet toevoegen. Oepssss! Er was nog 1 Nederlander en verder veel Engelsen en Duitsers. We waren gewaarschuwd voor slangen, er was er namelijk een gespot en ze hadden hem vanuit het kamp niet kunnen vangen. Je moest hard stampen, dus zo heb ik als een gek de rest van de avond rondgelopen. Eerst gilde ik omdat ik een slang zag in een groen touw van een tent en daarna zag ik een slang in de schaduw van tegels... Met wat goon achter de kiezen ging ik naar bed in de hoop dat ik een beetje zou kunnen slapen...
14 JANUARI 2016, NOOSA, GAGAJU BUSHCAMP
De wekker ging al vroeg en ik had amper geslapen. Ik hoorde zoveel geluiden (van beesten) en steeds dacht ik dat er iets over me heen liep. We maakten ons klaar voor een tochtje kanoën. Om 8 uur moesten we verzamelen voor de briefing, maar, de sheriff verwees ons eerst naar de keuken; het was een zooi en wij moesten dit opruimen, wij waren immers ook de groep die de zooi gemaakt had eigenlijk. Na het opruimen volgde de informatie over de kanotocht. Er zou geen gids meegaan, we kregen een plattegrond mee en first aid kit en we moesten bij elkaar blijven, als iemand zou omslaan zou de kano zinken en moesten we deze met z'n allen opduiken. Met Sander erbij was het Nederlandse kano team compleet. Zwemvest aan, peddel mee en gaaaan! Onderweg botsten we vaak met de boten tegen elkaar en bij een team ging dat mis, die klapten om. Maar de kano zonk niet, dat was dus om ons op te naaien om bij elkaar te blijven. We zongen liedjes op de kano; echte Hollandse krakers zoals: "we hebben een woonboooot", "ik heb een boot, ik heb een hele mooie splinternieuwe boot", maar ook nummers van de Backstreet Boys en Bob Marley, het was erg gezellig. In totaal zouden we 5 km kanoën, stond op de papieren, maar de route was best lang. Na een tijd kwamen we op een open oppervlakte aan waar het peddelen zwaarder werd, ook was het moeilijker om evenwicht te bewaren. We moesten ergens linksaf waar het water weer erg rustig was, uiteindelijk kwamen we uit op de plaats waar we konden lunchen en van een steiger konden springen. We waren er om 11.30 uur en konden hier tot 14.30 uur blijven. We aten, sprongen van de steiger (was best eng, gewoon bovenop vissen springen) en het was chill om met het zwemvest aan op het water te blijven. We hadden gelukkig een leuke groep wat voor veel gelach zorgde. De omgeving in het nationaal park was ook prachtig.
Al iets eerder dan de afgesproken eindtijd zetten we koers terug richting Gagaju Bushcamp. In het begin zongen we nog, maar dat hield snel op. Iedereen was helemaal kapot, we waren dan ook blij toen we uiteindelijk weer terug waren in het kamp. Mignon en ik moesten verhuizen van "dorm" naar tent, na een grondige inspectie waarbij we alleen maar tientallen mieren vonden, gooiden we onze spullen daar neer. We namen een douche en maakten pasta (zonder vlees en kaas, want wij dachten dat er geen koelkast zou zijn en die was er wel). In de lounge met banken waar je films kan kijken ploften we neer, aan de kleine oogjes kon je precies zien wie er vandaag allemaal mee waren gaan kanoën. We keken wat films, sliepen tussendoor wat en dronken nog wat goon, en rond middernacht doken we op een dun matje onze tent in.
15 JANUARI 2016, NOOSA, GAGAJU BUSHCAMP
In de ochtend stonden we vroeg op voor de 2e dag kanoën. Tijdens de uitleg werd ons duidelijk dat we op de eerste dag geen 5 km maar 15 km hebben gepeddeld! Vandaag stond er maar 5 op het programma. We zouden naar een eiland gaan waar ook pijlstaartroggen zijn, als die je steken, kun je daar zelfs aan dood gaan. We kregen dan ook de instructie om als we de boot uitstapten en door het water gingen lopen, met de peddel voor ons steeds in het zand te steken, dan zou de rog wegschieten en je niet steken. Een paar mensen van de eerste dag waren afgehaakt, met 5 kano's gingen we op pad. Het Nederlandse kano team ging weer van start! In vergelijking met de dag ervoor waren we zo op het eiland, waar we konden lunchen, had de sheriff gezegd, alleen was het pas 10 uur in de ochtend, zo snel waren we. Op het eiland was verder helemaal niks te beleven, je kon er niet zwemmen, niet chill zitten of liggen, het was een mooi uitzicht maar daar was dan ook alles mee gezegd. Een paar mensen gingen op zoek naar de roggen, geen een gezien! Terwijl de sheriff zei dat er heeeel veel zouden zitten. Na een tijdje waren we het beu en besloten we om terug te gaan naar het kamp.
Om 12 uur waren we terug, we doken in de tv lounge en daar vielen we al snel weer in slaap tijdens het film kijken. Na het relaxen namen we een douche en maakten we ons klaar voor goon avond! Eerst wat eten en daarna de goon op tafel. We speelden drankspelletjes en kwamen erachter dat we Max en Vincent, twee 18-jarige reizigers, terug zullen zien op Fraser Island. We zongen met z'n allen liedjes waarbij iedereen om de beurt een nummertje inzette, het was een geweldige laatste avond in Noosa! Rond 2 uur doken we de tent in voor het laatste nachtje...
16 JANUARI 2016, NOOSA - RAINBOW BEACH
We pakten onze spullen om het bushcamp te verlaten. De sheriff bracht ons terug naar de bewoonde wereld waar we Sander weer tegenkwamen: die moest dezelfde bus hebben. Vroeg in de middag stapten we op de bus naar Rainbow Beach. Het was erg koud vandaag dus we hadden onze dikke vesten maar aangetrokken. Na een half uur rijden, half uur stop en 1 uur rijden kwamen we in Rainbow aan. Het was een klein straatje met wat hostels, we hadden die van ons dan ook zo gevonden. Na het inchecken gingen we op zoek naar een supermarkt, we liepen voorbij een hostel toen ik ineens hoorde roepen "Daniëlleeee", daar was onze Brabantse vriend Douwe weer! Blij renden we op hem af. Hij vertelde dat ook Tariq en Vergi, het Engelse stel wat bij ons sliep in Byron Bay, in dat hostel zaten. Superleuk om iedereen weer terug te zien! In de supermarkt kwamen we erachter dat alles hier weer 10x duurder was, we kochten alvast goon voor de trip naar Fraser Island.
Toen we in de avond wat wilden gaan eten, bleek alles dicht te zijn in de buurt, al erg vroeg. Gelukkig was er nog wat open waar we wat konden eten. We verrasten Tariq en Vergi in hun hostel, ze waren blij om ons weer te zien. Zij gaan morgen al naar Fraser, dus wie weet komen we hen nog tegen daar. Al vroeg lagen we op bed, blij om weer op een matras te liggen in plaats van op een matje en blij dat er morgen eens geen wekker was zodat we ons naar de Noosa trip weer even konden opladen voor het volgende avontuur!
17 JANUARI 2016, RAINBOW BEACH
Aan het einde van de ochtend zijn we naar het strand gelopen omdat er een punt is waarvandaan je prachtig zicht zou hebben over de kust. We liepen een verkeerde route met allemaal bergen om hoog en zagen een mega grote leguaan in een boom. Uiteindelijk kwamen we erachter dat we eigenlijk een verkeerde route liepen, we hadden dus voor niets alle bergen opgelopen. De goede route was via zandduinen omhoog en toen we boven waren hadden we inderdaad een prachtig uitzicht over Rainbow Beach. Toen we terugkwamen in het hostel en buiten zaten, kwamen ineens Max en Vincent die we ontmoet hadden in Noosa aangelopen. Rainbow is echt een plaats waar je iedereen weer tegen komt! Helaas kwamen we er ook achter dat alle hostels een andere tour maken en dat we ze dus niet meer zullen zien. Aan het eind van de middag hadden we een briefing over de trip naar Fraser Island. We kregen info over de gevaren van het eiland zoals dingo's, dat zijn wilde honden. Je mocht nooit alleen over het eiland want er is zelfs ooit iemand aangevreten, die was wel bezopen op het strand gaan liggen alleen, er is zelfs een documentaire over gemaakt op Discovery.
Na alle info werden de groepen ingedeeld, we zouden namelijk met 4 jeeps over het eiland toeren. Onze eerste indruk was dat de groep niet zo leuk was, de mensen leken niet zo open te zijn en ook niet zo op te zijn voor gezellige avondjes. Door de indeling in groepen werden dan ook meteen groepjes gevormd. Wij zaten met 7 Duitsers en 1 Canadees meisje in de jeep, en met de gids. Na alle informatie, de indeling en het tekenen van de papieren was er een barbecue in het hostel. Het duurde lang voordat deze klaar was en toen het sein werd gegeven renden we er dan ook op af. Het was het wachten wel waard, ook weer eens aardappels gegeten! We wilden op tijd gaan slapen, maar we moesten nog een tas pakken voor de trip. Er lagen 2 Amsterdamse gasten op onze dorm die nog meer moeite hadden met het pakken van hun spullen dan wij. "Moet ik dat blauwe of grijze shirt meenemen?", "Als ik mijn joggingbroek meeneem, zit mijn tas al vol..." Uiteindelijk lagen wij dan ook als eerste in bed...