Nieuw-Zeeland - 26 januari 2016 t/m 1 februari 2016

2 februari 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

26 JANUARI 2016, CAIRNS (AUSTRALIË) + VLUCHT NAAR AUCKLAND (NIEUW-ZEELAND)
Al vroeg ging de wekker. We maakten ons klaar voor vertrek en werden om 07.30 uur opgehaald met een shuttle bus die ons naar de luchthaven van Cairns bracht. Het was een klein vliegveld, we checkten onze backpacks in en daarna wachten maar... We waren overal zo doorheen omdat de eerste vlucht nog binnen Australië was, dus de controles waren veel minder streng. Om 10.50 uur vertrok het vliegtuig naar Sydney. We kregen rijst als lunch die echt niet te eten was, zelfs Mignon vond het niet lekker. Ik probeerde wat te slapen maar dat lukte eigenlijk niet. Na ongeveer 3 uur vliegen kwamen we in Sydney aan. De ruimbagage zou automatisch doorgaan naar het volgende vliegtuig en wij moesten met een bus naar de vertrekhal voor internationale vluchten. We moesten 4 uur wachten voordat het vliegtuig naar Auckland zou vertrekken. Alle winkels gezien, met uitzicht op de skyline van Sydney zaten we te wachten, en wachten, en wachten... Het vliegtuig ging uiteindelijk te laat weg. In het vliegtuig zaten ontzettend veel Aziaten waardoor we ons weer een beetje terug in Azië voelden... Het eten was weer niet te eten deze keer (en dat terwijl we nog wel bij de quiz in het hostel in Byron Bay hadden geleerd dat Qantas is verkozen tot beste vliegmaatschappij van 2015). Slapen lukte helaas weer niet, tegen middernacht landden we op de luchthaven van Auckland. We kregen weer een nieuwe stempel en waren hyper van de moeheid. Bij de bagageband zagen we onze backpacks al meteen, daarna moesten deze nogmaals door een scan, strengere controles dan in Australië zelfs...
Omdat het vliegtuigeten niet te eten was, zaten we 's nachts om 1 uur bij de Mac op het vliegveld en daarna moesten we uitzoeken hoe we bij ons hostel zouden komen. De taxi's waren duur en de goedkoopste optie was om een shuttlebus te nemen. Deze bracht ons naar het hostel wat we geboekt hadden. Om 3 uur kwamen we onze dorm binnen, we hadden daarvoor al de backpack opengegooid en gedoucht om zo stil mogelijk te zijn midden in de nacht. We besloten om de volgende dag maar even geen wekker te zetten na een lange dag reizen.
27 JANUARI 2016, AUCKLAND
Rond 11 uur werden we wakker en maakten we kennis met de andere meiden uit Duitsland en Canada. We besloten om op zoek te gaan naar koffie en Auckland te verkennen. We liepen naar de haven en kwamen er al snel achter dat de stad groter was dan we dachten; we zouden namelijk een half uur onderweg zijn naar de busstop waar we de volgende 2 dagen al vroeg in de ochtend moesten zijn. De stad zelf vonden we eigenlijk niet zo interessant... We dronken een radler aan de haven, liepen rond en verdwaalden door de stad. We waren nog steeds halve zombies en besloten dan ook om een beetje op tijd terug te gaan naar het hostel. In de avond kletsten we nog met onze kamergenoten waar inmiddels nog een Franse en Oostenrijkse waren bijgekomen en daarna probeerden we te slapen.
28 JANUARI 2016, AUCKLAND + TRIP BAY OF ISLANDS
Om half 6 ging de wekker en om half 7 waren we al op weg naar de bushalte waar we incheckten voor onze dagtrip naar het Noorden van het Noordereiland: Paihia. We zouden hier de trip naar Bay of Islands gaan doen. De buschauffeur gaf onderweg heeeeeel veel informatie en wij wilden eigenlijk verder slapen. We maakten onderweg wat stops en na 4 uur kwamen we aan in Paihia. We moesten even wachten tot de tour met de boot vertrok. Op de boot zaten weer ontzettend veel Aziaten. We vaarden langs verschillende eilanden, baaien, langs een vuurtoren en we zagen dolfijnen naast de boot! Uiteindelijk vaarden we langs een gat uit een rots, helaas was het water te wild en konden we er met de boot niet doorheen varen. Halverwege de reis moesten we overstappen naar een andere boot waarop we een biertje dronken voor we weer aan land gingen.
Eenmaal aan land moesten we weer een 4 uur durende busreis terug naar Auckland maken. Tijdens de stops kwamen we erachter dat we de volgende dag dezelfde buschauffeur zouden hebben. Onderweg genoten we van de prachtige landschappen en na de busreis liepen we terug naar het hostel. Het was een lange dag! We pakten onze spullen omdat we de volgende dag zouden vertrekken naar Rotorua en doken het stapelbed in.
29 JANUARI 2016, AUCKLAND - WAITOMO CAVES - ROTORUA
Half 6 de wekker weer en omdat we deze keer met backpack naar de busstop moesten, besloten we een bus te nemen erheen. Alle Aziaten waren weer zo enthousiast dat we voordrongen dus besloot ik om er maar eens gewoon voor te gaan staan. En, wij kenden de buschauffeur natuurlijk, dus wij zaten als eerste in de bus, die Aziaten helemaal jaloers. We reden weer door prachtige landschappen en na een paar uur kwamen we aan in Waitomo waar dus de Waitomo Caves te vinden zijn. We werden begeleid door een gids door de grotten, het zag er prachtig uit, we mochten alleen geen foto's maken. Na de wandeling door de grotten gingen we in boten om de gloeiwormen te kunnen kijken. Het was donker en we moesten stil zijn en daar vaarden we dan door een grot met lichtjes van de gloeiwormen, erg bijzonder. Na deze trip reed de bus verder naar Rotorua.
Vroeg in de middag kwamen we in Rotorua aan. We maakten een wandeling om het stadje te verkennen. We zagen een groot meer met kerkje, een park en ook warmwaterbronnen, waar Rotorua onder andere om bekend staat. Die bronnen stonken echt naar rotte eieren en als de wind een beetje ongelukkig staat, ruik je dat door de hele stad. Na de lange wandeling kregen we gratis barbecue in het hostel, er waren niet echt spontane mensen ofzo en we waren gesloopt dus we lagen al vroeg op bed, de dag erna moesten we ook weer op tijd uit bed.
30 JANUARI 2016, ROTORUA + TRIP HOBBITON + BEZOEK AAN MAORI VILLAGE
Om 7 uur ging de wekker en tegen half 9 werden we met een Hobbiton bus opgehaald om naar de movie set te gaan. Het was ontzettend warm vandaag, wel een prachtige dag om foto's te maken. Bij de movie set kregen we een rondleiding. Ondanks dat ik de film nooit gezien heb vond ik het leuk om de kleine huisjes te zien en het deed me ook wel een beetje aan Winnie the Pooh denken. De omgeving was sowieso prachtig met adembenemende landschappen eromheen. We sloten de tour af met een cider in café en daarna werden we met de bus weer terug naar Rotorua gebracht. Vanuit daar kochten we kaartjes om naar een Maori dorpje te gaan waar deze mensen ook nog echt leven. Ze gaven een cultureel optreden en trokken allemaal gekke bekken, dit bleken ze vroeger te gebruiken om dieren die dichtbij hen kwamen te laten schrikken. Dus wij ook even met een gekke bek op de foto.
Hierna kregen we een rondleiding van een inwoonster van het dorpje. De warmwaterbronnen die we in Rotorua zelf gezien hadden, worden hier gebruikt door de mensen om eten te koken en te badderen, in die stank... Uiteindelijk werden we naar een geiser gebracht, hetgeen waarvoor we eigenlijk naar dit dorpje gekomen zijn. Het was bijzonder om hier te zijn omdat dit echt het enige dorpje is in Nieuw-Zeeland waar de Maori nog leeft. Na deze drukke dag waren we zo kapot dat we uren op een bank voor de tv in het hostel gezeten hebben...
31 JANUARI 2016, ROTORUA - TAUPO
Om 9 uur stonden we weer paraat bij de busstop waar we werden opgehaald door een bus die ons in 1 uurtje naar Taupo bracht. Toen we hier aan kwamen, zijn we meteen naar een office gegaan. We wilden namelijk een hike gaan doen door het Tongariro national park. Dit is een ontzettend groot gebied waar ook een vulkaan te vinden is en andere hoge bergen. Helaas waren we te laat, het park is 100 kilometer ver weg en de bussen hierheen waren al om 6 uur in de ochtend vertrokken. Dat was balen, want we hadden maar één dag in Taupo. We moesten ons deze dag toch vermaken dus uiteindelijk boekten we een tripje met een boot die om 17.00 uur zou vertrekken en over Lake Taupo zou varen, een meer van 600 km2.
Na al dit geregel gooiden we onze backpacks af bij het hostel en verkenden we het stadje. Het was een klein gezellig stadje aan het meer. Na het verkennen zetten we koers terug richting het hostel en lagen we even op de overheerlijke bedden voordat we terug liepen naar de pier voor onze boottocht. De boot zat afgeladen vol maar wij zaten helemaal vooraan, buiten, en hadden daarmee toch wel de beste plekken bemachtigd. Het zou een cocktail cruise zijn dus we kregen al snel pizza en wijn. En normaal gesproken kost een wijntje al 9 dollar en de cruise was 35... Dus na 3 wijn en de pizza hadden wij de cruise er mooi uit! We vaarden langs kunst van de Maori in de bergen en kwamen een beetje dichterbij het nationaal park. Toen we terug waren dronken we nog wat drankjes op de terrassen aan het meer en genoten we van live muziek en de zonsondergang. Toen we terug wilden gaan naar het hostel regende het ontzettend hard en het was toch nog wel een eindje lopen. Mignon had een auto zien staan en kwam op het idee om een lift te vragen, dus dat deden we en zo kwamen we heerlijk droog bij ons hostel aan waar de meiden op de dorm o zo gezellig waren, niet... Dat valt ons wel op, mensen die backpacken in Australië zijn veel spraakzamer dan de mensen in Nieuw-Zeeland...
1 FEBRUARI 2016, TAUPO - WELLINGTON
We checkten uit en scoorden wat te eten voor de tot nu toe, langste busreis in Nieuw-Zeeland van 6,5 uur. Backpacks op en lopen maar naar de busstop waar we om 10 uur opgehaald werden. Onderweg stopten we een paar keer om mensen af te zetten en op te halen en we hadden een lunchpauze. We probeerden te slapen want sinds we in Nieuw-Zeeland zijn, zijn we helemaal gesloopt en komen we maar niet in een normaal ritme. Mignon was al verkouden geweest en ik had het nu flink te pakken. We kwamen in de file en zo arriveerden we ook 1,5 uur te laat in Wellington. Het hostel was gelukkig dichtbij de busstop. We aten een hapje en cancelden onze party plannen voor de avond... Dit was voor ons gevoel de langste busreis die we ooit gehad hadden, zelfs langer dan die in Australië van 16 uur...

1. Fam. Poppe:
    3 februari 2016
    Mooie belevenissen weer. Let goed opjezelf! Kijk er naar uit om je verhalen live te horen. Xxxxx van ons 3kus
  2. Ma:
    4 februari 2016
    Dat was weer genieten,weer veel gezien.hobbiton deed mijn denken aan teletubbieland.deze reis blijft jullie heel je leven bij.geniet nog maar even,en dan naar huis ,voorlopig eerst even uitrusten van dit mooie avontuur.