Australië - 1 januari 2016 t/m 8 januari 2016

9 januari 2016 - Byron Bay, Australië

1 JANUARI 2016, SYDNEY
Op de eerste dag van het nieuwe jaar hebben wij heerlijk uitgeslapen om vervolgens naar het strand te gaan... En daar weer verder te slapen! Dit resulteerde weer eens in 2 verbrande ruggen... In de avond aten we de restjes van onze Aldi boodschappen op: soep, sla, komkommer en paprika, een echt feestmaal! We kletsten met een paar Nederlanders in het hostel en van dit gesprek werd ik niet zo vrolijk, het ging namelijk over dikke grote spinnen die zij in Byron Bay hadden gezien, en daar gaan wij ook nog naar toe, fijnnnn. Verder was het een rustig en relaxed dagje, meer kan ik er niet over zeggen...

2 JANUARI 2016, SYDNEY + NACHTBUS VAN SYDNEY NAAR BRISBANE
We pakten onze spullen in en zaten al vroeg in de ochtend op de ferry van Manly naar Sydney. Om 18.30 uur zou de nachtbus naar Brisbane vertrekken. We namen een trein naar het centraal station om daar te kijken of we onze backpacks ergens konden achterlaten, dit kon, voor geld natuurlijk, voor niks gaat de zon op! Inmiddels één van mijn favoriete slogans op reis... We haalden koffie en besloten wat goeds voor de wereld te doen en ook koffie te halen voor een zwerver die voor de seven eleven zat... Kwamen we buiten, was die weg! Overal gezocht naar die zwerver, hadden we hem gevonden, wou die de koffie niet! Toen maar aan een andere zwerver gegeven... We liepen wat rond in de buurt en kwamen zo nog in Chinatown terecht waar we een gekleurde extension in ons haar hebben laten zetten, ja je moet je toch een beetje vermaken op zo'n dag! Zo speelden we ook galgje toen we op een trap zaten en boter-kaas-en-eieren. Voordat we terug gingen naar het station kochten we nog een hamburger, we zouden een lange busreis, de langste ooit, voor de boeg hebben...
Eenmaal terug op het station haalden we onze backpacks op en liepen we naar de busstop. We raakten aan de praat met een Nederlands stelletje wat al in Nieuw-Zeeland geweest was... Toen we op onze plaats in de bus zaten hing er een geur, niet normaal! We kwamen erachter dat dit de voeten van een Duitser achter ons waren. In Turkije zeiden we altijd ehhhh stinkefüsse, dat konden we nu niet zeggen want dat zou hij verstaan natuurlijk! Iedereen om ons heen rook het ook en daar zit je dan: 16 uur in de bus met stinkvoeten, nice! Toen we onze Aldi koeltas openden, realiseerden we ons dat we geen burger hadden hoeven kopen. We hadden nog yoghurt, muesli, koeken, nog meer koeken... Dus we maakten in de bus even een bordje met yoghurt en muesli klaar, lekkaahhh! Het was een beetje een rare busreis waarbij we steeds stopten en een paar mensen de bus uit gingen, ook weer erin, en zo ging dat eigenlijk de hele nacht door. Ondanks onze reizen kunnen we nog steeds amper slapen in zo'n bus 's nachts. We gebruikten inmiddels ons slaapmasker om de stank tegen te gaan, nee, die nachtbussen zijn echt niks voor ons!
3 JANUARI 2015, BRISBANE
Rond 10 uur kwamen we aan in Brisbane, als echte zombies weer! Eerst haalden we een koffie en zochten we uit waar we heen moesten. Mignon heeft voor ons in Turkije een account aangemaakt op couchsurfing.com. Via deze website kan je in contact komen met mensen over de hele wereld die hun "couch", of bed, luchtbed of wat dan ook aanbieden om daar te slapen. Soms laten ze je dan ook de plaats zien waar ze wonen. Het zijn vaak mensen die zelf ook gereisd hebben en daardoor op het idee gekomen zijn om zich hier voor aan te melden en reizigers te hosten. We konden vanavond terecht bij John, we wisten nog niet hoelang we in Brisbane wilden blijven. Normaal gesproken hadden we veel van te voren gepland, maar voor de komende 10 dagen hadden we eigenlijk alles open, een soort van vakantie op reis... We namen de bus naar het huis van John en kwamen daar uit in een typisch Australische wijk zoals je ook op tv ziet, echt gaaf! Eerst klopten we heel vaak aan bij het verkeerde huis omdat Mignon dacht dat we op nummer 25 moesten zijn, uiteindelijk bleek dat we op 23 moesten zijn... Hier deed ook niemand open, toen we John belde, vertelde hij waar de sleutel lag en dat we gewoon naar binnen konden gaan. Hier ontmoetten we een paar mensen die hier lange tijd wonen vanwege een studie of werk. We waren helemaal kapot vanwege de lange reis in de nachtbus en mochten iemands bed gebruiken om een dutje op te doen.
Toen we wakker werden was het al 16.30 uur en eigenlijk wilden we gewoon verder slapen, maar dat zou slecht zijn voor het ritme. In de bus op weg naar het huis hadden we al gezien dat Brisbane een stad is waar eigenlijk weinig te beleven is. We besloten dan ook om de volgende dag al verder te gaan reizen naar een nieuwe bestemming. Als zombies haalden we wat te eten, daarna werd ons luchtbed opgepompt en daar lagen we dan, tijd om ons op te laden voor de volgende reis!
4 JANUARI 2015, BRISBANE - GOLD COAST
In de ochtend pakten we onze spullen om vervolgens kennis te maken met een andere vorm van reizen: "hitch-hiken", ofwel liften. Eigenlijk wilden we vanuit Sydney naar Byron Bay reizen en daarna naar Gold Coast, maar alle bussen zaten vol... We hebben toen besloten om de bus te boeken naar Brisbane en dan zelf weer terug te reizen naar beneden. Dit alles moest natuurlijk wel binnen het budget passen en daardoor zijn we op liften gekomen. Ook hebben we van veel backpackers gehoord dat dit goed te doen is in Australië en evenals het couchsurfen is dit natuurlijk een goede manier om in contact te komen met locals. De avond ervoor hadden we een oprit voor de snelweg gezien met het bord "Gold Coast" erboven. We besloten hier te gaan staan en toen, liften maar! Veel mensen staken hun duim naar ons terug op waardoor we begonnen te twijfelen of het gebaar voor liften in Australië niet anders zou zijn als in Nederland... Even googlen, en nee, we deden het gewoon goed! Een paar mensen gebaarden rare dingen die we niet begrepen, uiteindelijk bleek dat er camera's boven de oprit hingen en dat mensen daar niet mogen stoppen omdat ze anders een flinke boete krijgen. Er was een man met knalgeel vestje aan voor zijn werk die ook een gebaar gemaakt had. En die man zagen we ongeveer 10 minuten daarna aan komen lopen. Hij was van de snelweg afgegaan en terug gereden om ons op te pikken! Super aardig! En wij helemaal gelukkig dat we een lift hadden...
Backpacks achterin op de laadbak en wij in de Ford Ranger. Hij vroeg waar we moesten zijn en wij lieten het nieuwe couchsurf adres zien, het was uit de richting maar hij wilde ons hier wel heen brengen. Een super aardig man, wij wilden nog koffie halen voor hem maar dat wilde hij niet eens. Ontzettend bijzonder dat mensen dit gewoon doen hier, helemaal terugrijden en mensen wegbrengen... Ongeveer 1 uur later kwamen we aan in een dikke villawijk waar ook het huis van Matty, onze nieuwe host was. Hij kwam toevallig net aangereden en bracht met zijn auto onze tassen naar boven, de oprit is namelijk enorm steil. Eenmaal aangekomen in het huis voelden we ons meteen op vakantie: een echte surfvilla boven op een heuvel met in de verte de zee, geweldig! Er woonden nog 2 mannen in het huis en er waren nog 2 Duitse meiden ook via couchsurfing. Na de kennismaking vertrokken we met de meiden richting de Aldi, het was een flink stuk lopen. Met veel boodschappen voor de komende dagen liepen we weer terug, we hadden helaas geen handen meer vrij om 4 liter goon te dragen, maar eenmaal terug in de villa zei Matty dat we die later wel zouden halen met de auto. De mannen, die allemaal tussen de 34 en 42 zijn en er 10 jaar jonger uit zien (door de relaxte levensstijl? Het surfen? Hun relaxte manier van denken?) wilden graag gaan bowlen. Dus op naar de bowlingbaan, baan gereserveerd voor later, en daarvoor wilden ze nog gaan zwemmen. Toen besloot Matty dat ie toch niet meer wilde bowlen en de Duitse meiden vertelden ons dat dit vaak zo gaat bij hem, haha. We gingen naar een meer, muziekje erbij, dronken wat en daarna gingen we terug naar de villa. We hadden zelf boodschappen gehaald maar als welkomstdiner maakten ze overheerlijke spaghetti bolognese voor ons, iets wat we op reis nog niet gegeten hadden! We dronken verder en zo ging het eigenlijk de hele avond door. Die mannen zijn knettergek, heel relaxed en we voelden ons echt meteen thuis hier in de prachtige surfvilla! Rond 3 uur gingen we naar bed, uh, de bank, echt couchsurfen dus deze keer!
5 JANUARI 2015, GOLD COAST
De bank lag heerlijk, helaas werden we wakker met regen. We besloten om Surfers Paradise dan maar uit te stellen tot de volgende dag. Er was nog iets belangrijks wat we moesten fiksen; een accommodatie regelen in Byron Bay voor 4 nachten. Dit schijnt zo'n geweldige bestemming te zijn die we dus zeker niet willen overslaan, maar we zijn niet de enigen. De hostels die we al gecheckt hadden, zaten vol. Bij 1 hostel zouden we terecht kunnen, maar de prijs hiervan was ook aardig hoog. We besloten campings te proberen. Na wat zoeken hadden we een camping gevonden, gebeld, maar de vrouw zei dat we via internet moesten boeken. Het was goedkoper dan het hostel... We belden nogmaals terug om te vragen of we een kussen moesten meenemen waarop de vrouw antwoordde dat we ook een tent moesten meenemen, dat ging 'm dus niet worden. Gelukkig maar, dat we nogmaals gebeld hadden want ik zag ons al helemaal daar aankomen en dan zo van, hee, waar is de tent eigenlijk?! We besloten om dan toch maar het dure hostel te boeken wat wel een zwembad had en gratis diner!  Das hier ook alweer 5 dollar per persoon waard...
Na al dit regelen regende het nog steeds in de Gold Coast. We zaten dus eigenlijk een beetje doelloos op de bank te praten over kangaroos en koala's totdat één van de mannen verbaasd reageerde op het feit dat wij deze dieren nog niet gespot hadden. Kom op, in de auto! We reden naar een groot ecologisch park en daar waren ze dan; kangaroos! Echt geniale beesten om te zien, ze zitten in het gras als een baas, krabben, springen... We stapten ook even uit de auto om foto's van dichtbij te kunnen maken. Koala's hebben we helaas niet kunnen zien vanwege de regen waarschijnlijk. Toen we terug waren in de surfvilla, was de regen gestopt. We besloten om naar het winkelcentrum hier in de buurt te lopen. We slenterden wat rond door de winkels en kochten nieuwe sokken want die zijn we hier al aardig wat kwijtgeraakt. Toen we na het shoppen wilden terug lopen, regende het... En, het was nogal een eindje lopen. We belden Matty die ons uiteindelijk kwam ophalen in zijn 2 persoons auto, dus we zaten met z'n 2en op de bijrijdersstoel. "Thuis" maakten we eten en daarna ploften we op de bank en keken we nog een horrorfilm voor het slapengaan met de meiden, de mannen moesten de volgende dag werken dus die lagen al vroeg op bed. Ik realiseerde me dat het eigenlijk heerlijk is om een film te kijken op een bank, echt huiselijk dat couchsurfen!
6 JANUARI 2015, GOLD COAST
In de ochtend werd ik wakker van de zon, gelukkig, een prachtige dag om naar Sufers Paradise te gaan! Matty gooide ons af bij een bushalte waar we de bus namen, daarna moesten we nog overstappen op een tram die ons naar Surfers bracht. Hoge gebouwen, prachtige stranden en op zoek naar het bekende bord. Dit bleek in het echt kleiner te zijn dan op Google... Daarom duurde het even voordat we het gevonden hadden! We lagen op het strand en de hoge gebouwen waren achter ons, een combinatie van 2 dingen die je eigenlijk zelden samen ziet. Ook waren er hele hoge golven en mensen die goed konden surfen, ook geniaal om te zien. Toen we de zon beu waren hebben we nog een dutje gedaan in de schaduw en toen we honger hadden besloten we om terug te gaan reizen.
We zochten naar de tramhalte en doordat we niets van het ticketsysteem snapten, raakten we aan de praat met een local. Ze vroeg waar we heen moesten en zij moest ongeveer dezelfde kant op. Haar man zou haar daar oppikken om naar huis te gaan en ze wilden ons wel naar ons couchsurf adres brengen, super aardig. Ze drukte ons alleen wel op het hart om uit te kijken met het liften verder. Ze zetten ons af bij Matty waar we onze pizza's in de oven gooiden. We keken nog naar wat programma's waar we geconfronteerd werden met moorden enzo in Australië. Wij horen dat in Europa natuurlijk nooit en dachten dat alles hier heel vredig was. We lachten nog wat met de mannen en zij gingen weer op tijd naar bed in verband met werk. Wij ook deze keer, want wij zouden de volgende dag naar, volgens veel locals en backpackers, de hippie stad van de oostkust reizen.
7 JANUARI 2015, GOLD COAST - BYRON BAY
Op naar Byron Bay! Met onze backpacks op de rug liepen we een paar kilometer naar het winkelcentrum waarvandaan veel bussen reden. We hadden alleen geen idee waar we eigenlijk heen moesten. We waren namelijk op zoek naar een goede locatie om te gaan liften. Uiteindelijk namen we een bus die ons naar een plaats bracht waar de bussen naar Byron Bay gaan. Hier was ook een tankstation dus we besloten hier maar eens een poging te wagen. Het duurde zo'n 20 minuten voordat een gast met een dikke jeep stopte en vroeg waar we heen moesten. Byron Bay, zeiden wij! Hij kon ons afzetten in de buurt van de snelweg, dat zou volgens hem beter werken. Ook maakte hij nog een bordje voor ons met Byron Bay erop met een doos en stift die hij nog in de auto had liggen. Helemaal pro waren we nu! Daar stonden we dan, bij de invoegstrook van de snelweg naar Byron, dit keer konden mensen wel stoppen en hingen er geen camera's. Al vrij snel stopte er een man, weer een dikke auto deze keer. Hij kon ons afzetten in... Ja wat was het ook alweer? Een hele lange rare naam, Mumbliewumblietown ofzo. Onderweg hadden we weer eens uitzicht over adembenemend mooie natuur. Onze chauffeur was 61 jaar, het was hem niet aan te zien, hij was vroeger hippie en gek op Byron Bay. Na een ritje van ongeveer een half uur zette hij ons in dat dorpje met een gekke naam af, op een goede plek om verder te liften, zei hij. Dat klopte, net 1 minuut stonden we daar toen er iemand stopte, dikke auto alweer, hij kon ons voor Byron Bay afzetten. Hij was de eerste persoon die we spraken die niet vol lof was over Byron, maargoed, hij was zelf ook maar een beetje raar dus wij lieten onze vakantiestemming hier niet door verpesten. Hij zette ons voor Byron af en we stonden nog niet eens in luchtpositie toen een Engelse meid al naar ons gilde of we een lift nodig hadden. Met haar Nederlandse vriend ruimde ze de achterbank leeg voor ons en na zelfs een mini tour door Byron Bay zetten ze ons af bij ons hostel.
We liepen onze dorm in en daar zat weer een Nederlander, de 18-jarige Douwe uit Breda. Ik voelde me al meteen thuis, lekker Brabants praten en Mignon had het alleen maar over koffie met Douwe Egberts. Bij het hostel zat zelfs eten dus na wat Brabants geklets gingen we in de rij staan voor het eten; vanavond zouden we nachos krijgen. Douwe kwam ook samen met Franciska, een Duitse van onze dorm. Na het eten was er een quiz die werd gepresenteerd door een dragqueen, helemaal lachen. We dronken wat wijntjes en aangezien Byron voor ons een minivakantie zou zijn, besloten we om te gaan stappen. Met een busje werden we naar een club gebracht waar we de rij zo voorbij mochten lopen, geen entree hoefden te betalen en een welkomstdrankje kregen. Dit zat dus eigenlijk ook allemaal in de prijs van dat dure hostel, want normaal gesproken zou je deze luxe niet hebben. Met een groep Engelse meiden hadden we een top avond, we dronken wijntjes, dansten, op de terugweg aten we de beste kebab ever. We waren nu al helemaal gek op Byron! Toen we terug kwamen op de dorm en ik wilde gaan douchen, zat er een meeeeega kakkerlak in de badkamer. De grootste die ik ooit gezien heb! Gelukkig was Mignon heel heldhaftig en ging ze er met wat wc papier achteraan. De kakkerlak was wel heel snel, maar uiteindelijk liep ze met de kakkerlak op een papiertje naar de wc en spoelde ze hem door, HELDIN!
8 JANUARI 2015, BYRON BAY
We sliepen een beetje uit en haalden eten voor een dagje op het strand. Met de Engelse meiden genoten we van de zon, het strand en de zee en lachten we om rare types die op het strand waren. Eenmaal terug in het hostel wilden we eigenlijk een duik nemen in het zwembad(je), maar het water was toch een beetje koud en het zwembad lag al in de schaduw... Eenmaal terug gekomen op de dorm gebeurde er echt iets bizars! Er zat een Engels stel in onze dorm die we ontmoet hebben in Thailand toen we van Koh Samui naar Krabi aan het reizen waren. Wauw, wat een toeval, dezelfde mensen, in hetzelfde hostel, in dezelfde dorm, op hetzelfde moment... Na het douchen kregen we pasta voorgeschoteld. Met 2 Engelse meiden liepen we een rondje door Byron Bay en zo kwamen we per toeval op een echte hippie markt terecht, wat een geweldige sfeer! Een hippie zei ook tegen ons dat je pas een echte hippie bent als je zonder bh door het leven gaat, dat vonden we toch een beetje raar! We voelden ons wel een beetje rood want we waren weer eens enorm verbrand.
In de avond stond er karaoke op het programma. Het was leuk om naar iedereen te kijken en luisteren maar wij hebben ons deze avond ingehouden. Ik wilde eigenlijk wel meedoen omdat je een gratis drankje zou krijgen dacht ik, achteraf bleek dit alleen voor de winnaar te zijn dus is maar goed dat we niet meegedaan hebben! Na het programma hebben we nog samen wat goon gedronken in het tuintje van onze dorm en toen we net op bed lagen, bleek Douwe te praten in zijn slaap. En hard ook! HEEEE, HEEEEE... Hij riep ook nog een naam... Ik ging kapot van het lachen en daarna zei die; ahhhh nee he ik heb dat soms, dat ik in m'n slaap praat. De volgende dag bleek hij die naam niet eens te kennen en vertelde hij dat hij ook wel eens slaapwandelde...