Thailand - 30 november 2015 t/m 7 december 2015

7 december 2015 - Krabi, Thailand

30 NOVEMBER 2015, KOH SAMUI + DAGTRIP NAAR KOH TAO & KOH NANGYUAN In de ochtend werden we opgehaald en naar de pier gebracht voor de dagtrip die we geboekt hadden. We gingen per speedboot naar 2 eilanden: Koh Nangyuan en Koh Tao. We zaten voorin op de speedboot en midden op zee was dit niet zo'n succes, we kregen hele harde klappen van de golven. Na 1,5 uur kwamen we aan op Koh Nangyuan. Dit eiland bestaat eigenlijk uit 3 kleinere eilanden met witte stranden en helderblauw water erom heen, het was prachtig. Met onze tassen boven het hoofd liepen we naar één van de eilanden door het water. Bovenop dit eiland was een viewpoint. De wandeling begon nog relaxed; over houten planken een beetje rondjes lopen rond het eiland. Daarna volgde er al snel een trap met hoge treden door de halve jungle heen. De route eindigde met grote rotsblokken waar je op moest klimmen, je moest de muggen letterlijk van je afslaan maar het uitzicht vanaf het viewpoint was dit allemaal dubbel en dwars waard. Eenmaal beneden besloten we een duik te nemen, het water was helder en heerlijk. Gelukkig zaten er op de plek waar ik zwom geen vissen! Daarna was het tijd voor de lunch en nog een duik in het water, vervolgens vertrok de speedboot naar Koh Tao. Achterin de speedboot was het veeeeel beter kwamen we achter. Voor de kust van Koh Tao konden we snorkelen met uitzicht op het eiland. Ondanks mijn angst voor vissen wilde ik wel een poging wagen. Dat ging ongeveer als volgt... Ik sprong het water in, zwom naar Mignon, keek onder water, zag heel veel vissen. Mignon zei: "hee ik zag een kwal" en ik zwom meteen als een razende weer terug naar de boot. Tot slot bracht de speedboot ons weer terug naar Koh Samui. We aten op de foodmarkt, boekten accommodatie voor onze volgende bestemming en realiseerden ons dat we voor het eerst 4 nachten op dezelfde bestemming waren, maar toch waren deze dagen weer voorbij gevlogen! 1 DECEMBER 2015, KOH SAMUI - KRABI Vanochtend stonden we vroeg op, we werden om 8 uur opgehaald voor onze reis naar Krabi. Met een minivan werden we naar de pier van Koh Samui gebracht. De chauffeur was echt een pannenkoek, constant bellen en de hele tijd bumperkleven en uiteindelijk moest ie dan zo hard remmen omdat ie bijna op een auto voor ons knalde. Alle passagiers meteen weer wakker. We stapten over op een andere bus die uiteindelijk de boot in mocht en wij genoten van het uitzicht waarbij Koh Samui steeds verder uit het zicht verdween en het vasteland van Thailand dichterbij kwam. Eenmaal op de pier van Surat Thani zochten we de bus weer op. Deze bracht ons ergens aan een drukke weg, waar een mannetje ons met open jeep 200 meter verder bracht, en vanuit daar ging de bus naar Krabi. 80x overgestapt dus, dat is nou pas echt reizen. Daarna nogmaals van de bus naar een taxi waar de hele taxi moest wachten omdat onze fruitsapjes nog niet klaar waren en die Thaise chicks wilden ons het geld ook niet teruggeven, dus wachten maar. Toen we uiteindelijk in Krabi aankwamen... Tja, ons ding is het niet. Je ziet bijna alleen maar hostels en tourist offices, duidelijk een plaats om over te stappen met een andere eindbestemming als doel. We planden de komende dagen een beetje in en boekten overnachtingen. Hopelijk wordt het weer een beetje beter de komende dagen... 2 DECEMBER 2015, KRABI + WATERTAXI NAAR RAILAY BEACH Al vroeg in de ochtend liepen we naar de pier om de watertaxi naar Railay Beach te nemen, een bekend strand van Thailand. De watertaxi's wachten op 8 personen voor ze vertrekken, dus, we zaten nog wel even te wachten. In 25 minuten werden we met een longtailboat naar Railay gebracht. De prachtige rotsen waren al van veraf te zien. We maakten foto's en ploften neer in het zand. Dit was de eerste dag, aan een strand, mét een zonnetje, echt genieten dus. Het water was ook heerlijk, nauwelijks golven deze keer. De eerste dag vol in de zon, ingesmeerd, maar toch helemaal verbrand. We besloten om in de schaduw te liggen. Rond 4 uur bracht de longtailboat ons weer terug naar Krabi. We voelden ons echt 2 rondlopende kreeften... We aten heel goedkoop op de foodmarkt, Mignon was ook nog eens weggelopen zonder te betalen en dat voor 35 THB, is nog minder dan 1 euro, maar dan kan ze in ieder geval zeggen dat ze is weggelopen zonder de rekening te betalen, mijlpaal! Daarna kochten we yoghurt tegen de verbranding en lagen we als 2 kreeften op bed zonder airco... Gelukkig morgen weg uit Krabi, dooie boel. 3 DECEMBER 2015, KRABI - KOH PHI PHI Om 9.30 uur werden we opgehaald voor onze reis naar Koh Phi Phi. Met een soort van grote jeep werden we naar de pier gebracht waar een Thai ons nog een ticket voor de bootreis terug naar Krabi probeerde aan te smeren, maar inmiddels zijn wij daar al heel alert op. Het was een chille boot, veel ruimte ook, airco... Na 1,5 uur varen kwamen we aan op Koh Phi Phi Don, het hoofdeiland van de Phi Phi eilanden. We sleurden onze backpack mee en kwamen erachter dat het best een stukje lopen was naar de accommodatie die we geboekt hadden. Bij de tourist information adviseerden ze ons om naar een office te lopen. Hier zaten we te wachten en ineens stonden Chichi en Anika voor onze neus, zij zaten ook in ons team in Turkije! Het was bijzonder om ze weer terug te zien. We spraken wat af voor de avond. Toen we aankwamen bij de accommodatie, besloten we om één nacht te betalen en een rondje te lopen over het eiland op zoek naar een betere en goedkopere slaapplaats. Dit bleek echter niet mogelijk; alles was toch duurder. We zagen ook nog heeeele mooie kamers, maar die lagen zeer ruim boven ons budget. Tijdens het rondlopen kwamen we al snel tot de ontdekking dat Koh Phi Phi echt wat voor ons is, het is een klein eilandje met veel winkels, barretjes en mooie stranden, net een klein dorpje eigenlijk. We waren blij dat we hier maar liefst 4 nachten zouden verblijven, dat is dan ook het record tot nu toe. In de avond spraken we af met Chichi en Anika, dit verliep niet geheel vlekkeloos want in plaats van voor Coco guesthouse (ons hostel) stonden zij voor Coco Bella te wachten... Gelukkig kwamen we elkaar later nog tegen, voor de supermarkt. Waar wij als 2 zwervers een pak crackers aten en bier dronken. We waren er namelijk achter gekomen dat we te weinig Thaise Baht gepind hebben voor de laatste dagen: leven op budget dus! We besloten naar het strand te gaan, hier moest een soort mini Full Moon Party zijn. Biertje van de supermarkt en gaan maar. Er was een jongen, die zijn hand open deed naar Mignon zo van "high five", dacht zij. Maar hij had dus een hagedis op zijn hand, dus met de high five van Mignon was die hagedis dood. Geniaaaaaal verhaal. Daarna moest ik plassen maar omdat we op budget leven, pakte ik 10 THB (de kosten van de wc) van de tafel die ervoor stond. Een ladyboy zag dat en zei heeee leg terug man. Uiteindelijk vond hij/zij dat zo grappig, dat hij/zij toch regelde dat ik gratis naar de wc kon. Het laatste geniale verhaal van deze avond is dat mensen hier straalbezopen, knettergek, het logo van Chang (Thais bier) laten tattoo-eren en dat dan echt zien als herinnering aan deze reis... 4 DECEMBER 2015, KOH PHI PHI Dat bier van de avond ervoor had niet veel goeds gedaan. We besloten om naar het strand te gaan in de buurt van ons hostel, Dalum Bay. Het was een mooi strand, maar de zee was minder. Je moest superver lopen voordat het water dieper werd en het water was heel helder, niks voor mij. Toen ik een krab zag, ging ik dan ook meteen terug. Ik zag ook nog een rog, maar dat bleek een blaadje te zijn. Nee, die vissen enzo en krabben, das echt helemaal niks voor mij, helemaal in paniek enzo... Als lunch aten we weer eens een pak crackers van de supermarkt en daarna gingen we naar een Pool Party waar het gratis entree was, omdat we na bijna 3 weken reizen graag in een zwembad wilden zitten. Dit was echt zon Jersey Shore party, allemaal popie jopie figuren, himmel bezopen. Maar; wij hadden eindelijk in een zwembad gezwommen! 's Avonds meetten we met Chichi en Anika, het was hun laatste avond hier op het eiland. We dronken wat, kletsten, en waren in een reggae bar, niet zo eentje als op Koh Samui deze keer, nee, dit was een bar met een boksring in het midden waar mensen het tegen elkaar op konden nemen. Toen we uiteindelijk gedwongen werden om wat van de hele dure drankkaart te bestellen, zijn we maar gegaan. We dronken nog een yoghurt smoothie, en dat hadden we beter niet kunnen doen... 5 DECEMBER 2015, KOH PHI PHI Ja, die yoghurt smoothie hadden we dus beter niet kunnen drinken, ik zal jullie de details besparen maar vandaag was een bed-en-toilet-dag... We baalden enorm want we hadden mooie plannen gemaakt voor deze dag en hoopten dan ook dat we deze morgen, op onze laatste dag op Koh Phi Phi, tot uitvoering konden brengen... Fijne Sinterklaas trouwens! 6 DECEMBER 2015, KOH PHI PHI Toen we opstonden, voelden we ons gelukkig al wat beter. We besloten om foto's te gaan maken van het prachtige Phi Phi. Toen we buiten kwamen, kregen we een klap in ons gezicht door de hitte en ging het meteen wat minder. Met pijn en moeite maakten we foto's bij Dalum Bay, in het stadje zelf en aan de Tonsai Pier. Af en toe moesten we even gaan zitten, diep ademhalen of water drinken. Toen we terugkwamen op de kamer moesten we ervan bijkomen. We besloten om toch even naar het strand te gaan, en ik had nog steeds het viewpoint in m'n hoofd... Na 1 uurtje op het strand hield ik het voor gezien, ik wilde mijn energie sparen en eigenwijs als ik ben toch naar het viewpoint; ik moest het in ieder geval proberen. Ik nam even mijn rust, trok een lange broek aan tegen de muggen deze keer en ging op pad in de hoop dat ik het zou halen. De treden waren hoog, ergens halverwege kwam ik 2 meiden uit Zimbabwe tegen, met z'n 3en trotseerden we alle treden en toen ineens... Moest je 30 baht betalen! Ik had alles bij me, een wc rol tegen zweet, water, een waaier, camera, maar geen geld! Gelukkig was één van de meiden zo lief om mijn kaartje te betalen. Het was immers zonde om ergens halverwege de klim achter te blijven. Na de treden moesten we nog een berg op, na elke bocht dachten we dat we er zouden zijn maar de pad ging maar door en door, we zagen bordjes met "5 minutes walk", 100m, 40m... Uiteindelijk waren we er! Ik had het gered, zweette me helemaal kapot maar het was gelukt en het was het uitzicht dubbel en dwars waard! De 2 grootste baaien van Phi Phi kon je tegen elkaar aan zien liggen wat een prachtig uitzicht gaf over de drukke pier en het rustige strand. De klim naar boven duurde een ruim half uur, beneden waren we in 10 minuten! 's Avonds aten we nog wat "flied lice" ofwel gebakken rijst. Na dat ziek zijn gaan we maar veel rijst en fruit eten de komende weken in Maleisië, hebben we ons voorgenomen. Dit was de laatste dag op Phi Phi, een mooie afsluiter en voor mij de mooiste en leukste plek van Thailand! 7 DECEMBER 2015, KOH PHI PHI - KRABI Vanochtend werden we door een mannetje met karretje op 2 wielen naar de pier gebracht. Hij had onze backpacks erop liggen, dit zijn eigenlijk de taxi's van Phi Phi en wij liepen erachter aan. Hij had korte benen maar liep haaaaard joh. In 1,5 uur vaarden we weer terug naar Krabi, waar we nu een karretje voor onze bagage aangeboden kregen, waar wij vorige keer met onze backpacks in flightbag hebben lopen zeulen (even een zak van 10 kg op je armen)... Bij een office maakten we een alles-in-1 deal, gebracht worden naar een hotel, een hotel met zwembad én de volgende dag de reis naar Langkawi, Maleisië. Het hotel had een zwembad maar daar was dan ook alles mee gezegd, lelijk joh! Gelukkig was het maar voor één nachtje. Nu we een zwembad hadden, moesten we er wel gebruik van maken natuurlijk. We namen een duik en fristen ons daarna op om een ijskoffie te gaan halen, die hadden we al een paar dagen niet op inmiddels. We gingen op zoek naar informatie over Langkawi en boekten een hostel voor 3 nachten. We aten voor de laatste keer in Thailand, en waar we een paar dagen nog op het budget zaten, leefden we nu als 2 koninginnen, er was genoeg over door het ziek zijn! Met nog ruim 200 THB op zak, vertrekken wij morgen naar Maleisië. Onze reis door Thailand zit erop, de 3 weken hier zijn voorbij gevlogen. We hebben prachtige natuur gezien, gave steden, mooie stranden en bijzondere tempels, Thailand was amazing!

1. Ma:
    7 december 2015
    Hallo wat een mooi reisverhaal weer.het lijkt net een boek wat iedere keer vervolgd wordt.ik begrijp wel dat het reizen als backpacker niet allemaal leuk is.maar je ziet wel hel mooie dingen die je nooit meer zal vergeten.goede reis morgen en veel plezier weer gr ma en john
  2. Fam. Poppe:
    7 december 2015
    Zo heb je verhaal rustig zitten lezen wat een belevingen alweer wij zijn trots op jou.
    xxxxxxx